torsdag 5 februari 2009

Vems fel är det egentligen?

Jag har noterat den starka kritiken mot försäkringskassan de senaste månaderna. Och jag förstår dom. Folk som får sina pengar 5 månader för sent har all rätt att klaga. Och försäkringskassan får rätt mycket välförtjänt skit också.....men det känns som man glömmer bort varför det är strul med utbetalningar, och hårdare bedömningsregler, och dylikt. Det finns inte pengar. Dels så har vi en finanskris, som utgår från USA, men drabbar hela världen. Dels så har vi en regering, som sätter direktiven , och jag gillar verkligen inte moderaternas politik men är socialdemokraterna så jävla mycket bättre egentligen. Jag har inte fakta på bordet, kanske jag borde ha, om nån vet mer så upplys mig! Klart verkar dock vara att de blå har minskat resurserna för försäkringskassan. Men grunden är väl att det helt enkelt saknas pengar.

Och varför det saknas pengar är för att vi har en finanskris. Och varför har vi en finanskris? Ja ni ser, svaret är mer komplicerat än att bara skylla på försäkringskassan.

Finns en tendens som jag inte gillar, att hitta felen hos enskilda syndabockar.

En brottsling, t.ex ska ju så klart lastas för sitt brott. Men man måste också ta reda på vad som ligger BAKOM att brott begås, när man pratar med folk om begångna brott så blir svaret ofta, bura in dom och släng bort nyckeln, men inte så mycket om orsakerna bakom.

Orsakerna till att saker händer är ofta mer komplexa än man kan tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar