söndag 3 maj 2009

tal på maj.

Jag lägger här ut mitt tal som jag höll på första maj för vänsterpartiet Uddevalla.

Hej. jerry heter jag och jag är ny medlem och styrelsemedlem i vänsterpartiet.

Vänstern vs kapitalets makt
Jag är glad att jag valde just vänsterpartiet. vänsterpartiet är det parti som ligger närmast mina åsikter och jag har också fått ett mycket positivt intryck från mina partikamrater. Det känns ändå som att det är högt i tak, och att man respekterar olika åsikter, och att alla får komma till tals. Vänstern delar också min ogillan mot den politik som förs nu, med allt mer privatiseringar, avregleringar och utförsäljningar. , men vissa saker ska man inte privatisera. Det talas om frihet men vems frihet? Människans frihet eller kapitalets frihet? Vi lever i ett kapitalistiskt system, där det är naturligt att det finns vinnare och förlorare. Där konkurrens och utslagning är ledord, och systemet försvaras också med fraser som "välståndet sipprar till slut ner till alla".

Problemet som jag ser det är att vi har en ändlig resurs, vår planet och ska välståndet kunna sippra ner till alla med dagens villkor så måste det till en total tillväxt som helt enkelt inte är möjlig. Därför måste vi se över systemet som sådant, och ändra förordningarna som leder till ökad ojämlikhet och orättvisa. vi måste helt enkelt skapa en värld för människan, och inte för kapitalet.

Den fria marknaden, för vem?
Högern talar ofta om en "fri marknad" men en fri marknad är en synvilla eftersom alla inte spelar på samma villkor. Därför blir det aldrig en "fri marknad" förrän alla regler som gynnar vissa grupper mer än andra, och som inte leder till att alla tävlar på lika villkor tas bort. Så är inte läget. EU är också en stor tull mot tredje världen så att de konkurrerar på sämre villkor än EU. Är det en fri marknad?

Vi står inför en global kris som inte har setts förut, och vi kanske måste börja fundera på att tänka i andra banor än vi gjort hittils.

Har vi råd att må bra?
Vi måste påminna oss om varför vi gör saker. Vad är våra drivkrafter. Samhället idag tycks präglas av en girighet, en egoism, och en sorts "rovkapitalism" som i många fall fungerar som en slags "djungelns lag" där vissa aktörer kan kliva över lik för att nå framgång och i många fall också inom lagens ramverk är tillåtna att göra det. Om vi tar ett land som USA är näringslivet avsevärt mycket kunnigare om samhället än de som faktiskt stiftar lagarna och bestämmer, vilket leder till en snedvriden maktbalans. Och lagar som gynnar de stora aktörerna, och de buffligaste, mest framfusiga aktörerna, på bekostnad av de små.

Drivkrafterna och målet verkar vara att tjäna så mycket pengar som möjligt till vilket pris som helst. Alla har inte den mentaliteten. Och det måste finnas utrymme även för den som är utan vassa armbågar. vi måste skapa ett rättvist samhälle.

Drivkraften borde vara att alla människor ska må så bra som möjligt, och att så många som möjligt ska kunna utveckla sin potential och sina möjligheter.

Jag vet inte om jag hört nån politiker någonsin säga , vi måste skapa ett samhälle där folk mår bra, det borde vara vår prioritet ett. Låt oss utgå därifrån.
Jag väntar fortfarande på att få höra det.

Demokrati borde vara samhörighet
jag ska berätta om mina egna personliga drivkrafter. jag kom som sagt med i vänstern nyligen men jag har varit engagerad och följt politiken och samhällsutvecklingen i många år , om än vid sidlinjen Jag tror på demokrati, jag tror att ett samhälle fungerar som bäst ju mer delaktiga människorna i det får bli. Att de ska ska känna sig behövda och att deras liv och deras gärningar har betydelse. Då kommer också den kollektiva visheten i samhället också störst. Jag tror det är Så är det inte idag. Vi har ett samhälle med en allt högre makt- och ägandekoncentration. Både makt som sådan och ägande ger inflytande. Allt mer pengar och allt mer makt samlas hos ett allt mindre fåtal. Folk ii allmänhet känner sig mer åsidosatta, och känner att de har allt mindre att säga till om. EU är ett exempel på när för mycket makt hamnar i för fås händer. Det blir inget bra. Makt i sig ska alltid ifrågasättas tycker jag. Vad ska makten användas till? Är den motiverad? Jag tycker makten som sådan ska decentraliseras, när det kommer till många frågor. Jag ifrågasätter varför en så viktig sak som FRA-lagen inte folkomröstades om. Är det rätt väg? Jag tycker inte om lagen då jag tycker det är ett steg mot ett kontrollsamhälle som jag inte gillar men hade den folkomröstats igenom hade jag kunnat smälta det bättre. Jag tror på ett samhälle där var och en får makt att bestämma över sitt liv, över sina förutsättningar, får en chans att välja den väg i livet som passar dom själva bäst. Ett samhälle utan mer kontrollapparater än nödvändigt då det finns en tillit till varandra.

Tolerans
Jag tror på att man måste respektera varandras åsikter, ur olika de än är, och lyssna på varandra, för även de största felaktigheter kan innehålla korn av sanning. Man måste ha respekt för sin meningsmotståndare och kunna respektera deras ståndpunkter hur fel man än tycker att de är. De flesta förhoppningsvis ger sig in i det här för att vilja påverka och förändra något. Oavsett parti, vill de flesta som ger sig in i det förändra samhället till det bättre.

Vi måste också inse att det löser inga problem att skylla allt på en grupp, som invandrare t.e.x. Sverigedemokraterna är ett parti som växt fram de senaste åren, som spelar på det. Det går inte att säga att de är öppet rasistiska men det finns en rasistisk underton. Man betonar att invandrare syns mer i brottsregistret men glömmer också påpeka sambandet mellan utanförskap, fattigdom och kriminalitet och att invandrare också är generellt både fattigare och mer segregerade. Omvänd rasism är förstås lika illa.

Vi måste inse att vi sitter i samma båt när allt kommer omkring. Löser problem gör man inte genom att undvika dom, eller att skylla på andra, det gör man genom att samarbeta. Det gör man genom att se sin egen del i det som händer och inte bara se "den andras del". Problem är som oftast allt för komplexa för att bara skylla på en viss grupp.

Människans potential
En drivkraft jag har är att jag tror att människor har obegränsad potential. Jag tror att de flesta kan göra mer än de tror att de är kapabla till, vi har gjort oss olika anordningar för att förhindra vår potential att blomma ut. Man kan ibland höra saker som...du ska inte tro du är nåt, eller han tror att han är nåt. Men jag tycker faktiskt att man ska tro man är nåt. Alla människor är nåt. Vi måste våga tro på oss själva. Jag brukar resonera så att man kan tro att man är nåt om man samtidigt tror att andra människor är nåt också.

Så hur gör vi?
Jag tror också att vi kan förändra samhället, jag tror att vi kan förändra samhället till något mycket bättre. Jag tror att det kan gå snabbt med. Förändring kommer inte med tiden, den kommer med viljan. Finns vilja kan man göra allt. Finns tro kan man också göra mycket. Försöker man agera efter vad man tror på kan man komma långt. Jag önskar också att vi kunde drömma lite mer. Drömma längre bort, önska oss mer. Och verka för att våra drömmar ska uppfyllas. Vi alla vill väl ha ett bättre samhälle. Det får vi genom att agera. Politiken är en viktig väg att gå, men det är inte den enda. Verka för ett bättre samhälle gör du hela tiden, med varje val du gör. Det kan du göra genom att ge någon uppskattning, det kan du göra genom att handla miljövänligt och ekologiskt, det kan man göra genom att engagera sig i bra saker. Starta ett företag, eller en förening, som står för bra saker. Förändra världen gör ni i omklädningsrummet, i fikarummet, det är där attityderna märks av. Visa var ni står. Och stå för att ni gör det. Ska man förändra världen ska man också förändra sig själv. Förändra världen gör man inte genom att sitta hemma och vara bitter och beklaga sig över hur världen ser ut. Förändra gör man genom att göra något åt det man klagar på. Genom att ta initiativ. Ingen annan kommer göra det åt dig. Förändra gör man också genom att samarbeta med andra med samma mål. Ensam är stark heter det. Det tror jag inte på ett jävla dugg.

Vi sitter i samma båt, och för att kunna styra skutan bör vi samarbeta.

Att våga
Förändring är möjlig. De sensta åren har det blivit en väldigt negativ förändring, men det visar ändå att förändring är möjlig. Så låt oss förändra världen nu. Vi kan göra vårt bidrag iallafall. Låt oss göra det nu. Låt oss drömma med öppna ögon och låt oss också förverkliga drömmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar