fredag 26 december 2008

Det egna ansvaret.

Jaha då var julen slut. Den blev ovanligt lyckad i år. Jag var hos min riktiga mamma och min lillebror var med mig. Jag fick träffa mina kusiner och min moster. De var riktigt trevliga. Tur att man har en bra släkt, alla har inte det. Och så fick jag veta att jag var på pricken lik en morbror som heter Bengt, i sättet och allt. Jag skulle gärna vilja träffa honom.
Men nu är man hemma igen.

Sitter och lägger upp lite youtubevideos, från senaste spelningen i färgelanda.
Kolla gärna in på min youtubeprofil
Jag vill ju bli musiker och syns man inte så finns man helelr inte som musiker. Du måste synas, få exponering för att bli upptäckt.



Jag kom och tänka på ett samtal jag hade med en tjej på innebandyn, som jag brukar vara med på fredagar. Hon var jehovas vittne, hon satt och tittade på, och satt och läste en bok som inte var bibeln, men baserad på bibeln. Jag bad henne att citera boken, någon mening som betydde särskilt mycket för henne, och hon citerade; "Och jag skall skapa ett nytt rike, där ingen ondska finns och heller inte någon död"
Hon sa säkert mer men det kom jag ihåg. Jag började ställa lite frågor, jag frågade när detta skall ske, då svarade hon på ett bestämt datum. Hon visste inte när det var.
Då frågade jag henne vad vi människor ska göra för att förändra vår värld till denna värld som beskrevs. Då svarade hon, ingenting, vi ska bara lyda guds ord och förmaningar. Sen, när den nya världen är skapad, då kan vi börja agera.
Detta tar alltså bort allt ansvar från oss själva och lägger det på gud. Fram till den yttersta dagen så ska vi alltså inte göra någonting för att förändra världen, mer än att följa guds bud.
Jag blir mörkrädd när jag hör något sånt.
Makten att förändra saker ligger inte i att tro att gud ska fixa allt.
Bara man gör som bibeln, eller koranen, eller vilken bok det nu är säger.

Missförstå mig inte, jag tror på gud. Jag tror världen och universum är för fantastiskt för att bara vara en slump. Jag tror generellt inte på iallafall bibeln, de andra böckerna vill jag helst läsa och veta lite mer om innan jag dömer dom.

Men det här tror jag däremot på; "Gud hjälper den som hjälper sig själv".
Även fast jag tror att det är vI som har möjligheten. Jag tror ärligt talat inte det är organiserat så att gud ska styra och ställa över allt. Läser man i gamla testamentet, jag har läst 600 sidor av gamla testamentet hyfsat noga, så får iallafall jag bilden av att gud är en fördömande och lite arg gud, som tar ställning i konflikter och faktiskt flera gånger uppmanar till våld.
Om ni inte tror mig så kanj jag vid förfrågan mejla över citat direkt från bibeln.

Och om man nu ska "lyda guds uppmaningar" så borde man ju vara säker på att gud verkligen sa allt det där. Men sa han verkligen det?
Ibland får jag svårt att tro det.
Efter att ha läst robotarna uppror av david icke, och även innan, så gick det upp för mig att bibeln måste varit ganska så redigerad efter hand, makthavarna på den tiden ändrade den efter egna syften. Sen så är många författare i bibeln tämligen anonyma, och man undrar ju, hur kan de kristna och jehovas vittnen vara SÅ säkra på att allt är inspirerat av gud?

Man undrar ju också ibland om de ifrågasätter det som står där någon gång. Fast det kanske många inte gör, eftersom det "kommer från gud" och då måste det ju vara rätt.

Poängen jag vill komma till är att om man hänger upp allt på en yttre auktoritet, i det här fallet gud, så glömmer man att man faktiskt är ansvarig för allt som händer i ens liv. Precis allt.

Inte gud.

Du.

Och ska jag dra det här lite längre så är VI ansvariga för det som händer i VÅR värld.
Inte någon annan.

Men eftersom vi har skapat oss en värld där ansvaret och framförallt makten över omständigheterna som berör våra liv på högre auktoriteter så innebär det att vi blir separerade från vår egen makt.
Men fortfarande, deras makt ligger i att VI ger dom den.
Är det NÅGON som kan förändra världen så är det VI.

Men vi måste börja agera själva. Inte vänta på att GUD eller utomjordingar eller någon annan ska göra jobbet åt oss. Nelson Mandela skrev en gång:

"Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter. Det är vårt ljus och inte vårt mörker som skrämmer oss mest. Vi frågar oss: Skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande? Egentligen-hur kan vi undgå att vara det? Du är ett barn av gud. Världen är inte hjälpt av din småbarnslek. Det ligger inget stort i att krympa så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra. Vi föddes att förverkliga guds härlighet inom oss. Den finns inte bara i några av oss. Den finns i alla. Text av Nelson Mandela"

Vi har alla möjlighet att skapa. Vi skapar våra omständigheter varje dag. Visst vi kan inte göra som vi vill och ibland kan vi inte göra det vi tänkt oss men i längden är det bara DU som bestämmer var skutan ska gå. inte någon annan. och det är VI som bestämmer åt vilket håll världen går.

Nä nu ska jag lägga mig och läsa.

6 kommentarer:

  1. Hej Jerry

    Tack för alla kloka ord.

    Att förstå oss själva som skapare är höjden av frihet.

    Mats

    SvaraRadera
  2. O tack för kommentaren. Titta in här lite då och då o kommentera för jag skriver av ungefär samma anledning som du.
    Den här bloggen är som "uppvärmning" för mig inför att jag ska göra en hemsida som heter oppnaogonen.se och sen så gillar jag ju att skriva. Om man vet en massa och har dratt slutsatser som man tycker är vettiga och som man önskar fler drog, varför då hålla inne med det?

    SvaraRadera
  3. Hej igen

    "varför då hålla inne med det?"
    Nej precis, det behövs hur många som helst

    Jag har lagt upp sidan som bokmärke och återkommer!

    Mats

    SvaraRadera
  4. Hej Jerry.

    Du har helt rätt...hjälp dig själv så hjälper dig Gud...

    Ansvar, det är det som behvöver verkligen klargöras...eget ansvar..så att vi inte ställer den utanför oss sjäva...som religionen felaktigt lär oss...att Gud ska fixa....Gud ger sitt stöd men jobbet måste var och en göra SJÄLVA.

    Här har just religionerna genom att felaktigt fjättra var och en till just religionen...där de helt fel lovar att lägga sina liv i kyrkans hägn så räcker det...att som kyrkan predikar...lägg dina sorger hos Jesus så bär han dem....??..

    Jesus kom uttryckligen att i handling visa hur människan ska gå till väga...genom att själva göra jobbet...råden gav Jesus helt klart och genom att förverkliga dem i sina liv så växer personen till ANSVAR.

    Kyrkan har mycket jobb kvar att just lämna över ansvaret till människan..och stötta människan att orka ta sig igenom mörkret....

    "Hjälp dig själv så hjälper dig Gud"

    IA

    SvaraRadera
  5. Joodå Inga jag vet hur kyrkan tolkar bibelen och jag vet vad sinnet och
    själen och skilje linjen är, jag har egna erfarenheter där utav.

    Jag vet oxå att genom självförverkligande så lever man Guds förverkligande i sig själv...

    Jag vet oxå att alla religioner tillhör sinnes-sfären och att förstå skriterna såsom de är menade så är de hjälp till befrielse och ger möjligheten att få sinnet under själens styrning....

    Sinnet/kroppen/materian/djävelen blir alltid kvar i sinnes-sfären och man kan aldrig få access till själs-sfären förräns man har förstått detta...

    Skrifterna var aldrig meningen att bli religioner såsom de är idag...utan vara som individuell vägledning, den kunskapen som Jesus hade hade inte prästerna som bekant..

    .och ingen präst kan heller lova något sådant som de gör....de borde istället predika eget ansvar och berätta vad djävelen satan är...

    det är sinnet/egot och alla har det inom sig...

    kyrkan lär felaktigt att djävulen är utanför oss själva vilket gör att människan går in i helt fel tankebanor och därmed inte bearbetar sitt eget sinne utan rabblar böner som beskydd när hotet de är rädda för är inom dem själva.

    Att inte lära på rätt sätt hur sinnet opererar kommer vi aldrig komma fram till fred varken i oss själva eller i våran omvärld.

    Den Jesus som jag känner är den som ger mig kraften att titta på rätt ställe efter det som ska helas och erkännas för att kunna bearbetas.

    Den som är så arrogant att de inte ens kan känna igen djävulen kan inte heller känna igen Gud.
    IA

    Hej Jerry.

    Jag försökte svara Inga på Klar sikt men jag fick inte in min skift, jag vet inte om det är fel i min data eller om jag är blockerad där??

    Hoppas du kan tipsa Inga om mitt svar här hos dig.

    Tack på förhand.

    IA

    SvaraRadera
  6. Hej

    Såg ditt inlägg här precis nu och man meddela att det INTE finns några blockeringar mot dig på Klar Sikt.

    Mats

    SvaraRadera