torsdag 8 januari 2009

Pengar

Har nyss sålt min POD xt på blocket, fick 2100 så nu hoppas jag köpa mig en förstärkare så jag kan spela ute i sommar. En förstärkare för akustisk gitarr och mikrofon.
Är det något jag behöver är det just pengar. Jag behöver pengar till körkort, så jag kan köra runt mina saker själv när jag ska ut och spela, jag behöver pengar till musikutrustning, jag vill kunna äta gott, leva drägligt. Jag vill också bli av med glasögonen, och göra laseroperation så ögonen blir bra, mendet kostar massor av pengar. Jag får ändå dräglig peng men man känner sig ändå rätt begränsad.
Pengar är en stor begränsning för vad man kan göra.
Jag känner många människor som vill göra saker men inte kan för att det inte finns pengar.
En kompis ville lära sig spela muskinstrument när han var liten men kunde inte för hans familj hade inte råd att sätta honom på en musikskola.
Pengar sätter gränserna för ambitioner många gånger också.

Skolor läggs ner för det finns inte råd att driva dom.
Institutioner läggs ner för att man inte har råd och ha dom.
33% av världens befolkning har inte tillgång till medicin. 35% lever på mindre än en dollar om dagen. 25% barn lever i fattigdom och kan inte gå i skola.
Det här fick jag reda på när jag skickade in till 118100 och fråga vad man kan göra åt fattigdom. Deras svar var: starta en hjälporganisation och samla in pengar.
Men var tar alla pengarna vägen?
Inte i din och min ficka iallafall.
Den försvinner till dom som lärt sig roffa åt sig. De som kan reglerna och spelar spelet.
Jag ska förklara vad jag menar med det.

Vi lever i ett system som kallas kapitalism. Det har skrivits böcker om vad kapitalism är, och jag ska inte skriva ännu en, men däremot så är kärnan i kapitalism konkurrens, utslagning, tävlan, systemet är byggt för att det ska finnas vinnare och förlorare. Och för att bli en vinnare så måste du vara hård ofta. Speciellt om du ska ta dig ända upp till toppen av pyramiden. Bli bland de allra rikaste. Du måste ofta "kliva över lik" och krossa dina konkurrenter. Du måste trampa på någon på vägen. För ska det finnas vinnare ska det också finnas förlorare. Du blir uppfostrad till denna tävlan. Men det finns ju folk som blivit rika utan att behöva trampa på folk. men systemet är uppbyggt sånt. När du väl är där uppe bland de rikaste och mäktigaste har du oftast formats på vägen, till att bli en hänsynslös kapitalist. Du har som regel också stort inflytande. Du har också lärt dig att nätverka, vilket är en förutsättning för att ta dig upp ditt. De rikaste är ofta de mest hänsynslösa, eftersom det är vad som krävs. De styr i stor utsträckning politiken också, eftersom de med sina förmögenheter och sin kompetens gör politiker beroende av dom. En amerikansk president kan inte bli vald utan bidrag från företag. Som också får inflytande i politiken.


Det kallas den "fria marknaden". Det "fria" med marknaden är att det inte finns så mycket regleringar, staten lägger sig inte i så mycket längre. Tullarna slopas, och regleringar försvinner. Problemet är dock att alla tävlar inte på samma villkor. Den tredje världen tävlar inte på samma villkor. Kolonialismen har satt strukturerna. Det går ofta till såhär. Tredje världen gör råvarorna, eller skördar dom, och sen skickas det vidare till i-länderna, den rika delen av världen. Där förädlas de och skickas sedan tillbaka. Och säljs till ett mycket högre pris än vad de kostade från början. Ett exempel. Victoriasjön i afrika, människor jobbar för slavlön, fångar fisk i victoriasjön, som ska bli fiskmjöl, eller malas ner till djurfoder. Får de som jobbar där del av detta? Jag har sett dokumentär om detta, och nä, de tar de rester som anses "oätliga" av företaget som står för hanteringen och äter. De andra delarna av fisken får de inte del av.
Vilket energislöseri!
Tredje världen har enorma naturtillgångar.De stora företagen har lagt beslag på naturtillgångarna i stor utsträckning.
Vi spelar inte alla med samma kort.

Vi lever i en värld där allt handlar om pengar och de som verkligen har pengar skiter i mig och dig. De är inte ute efter att skapa en bra värld. De ser till sina egna intressen. Jag talar generellt nu.

Vi lever i en värld där pengar sätter gränserna.
Och där profiten oftast går först. Där kapitalet blir viktigare än människan.

Där resurser slösas i enorma mängder av dessa skäl.
'
Ny renare teknik som stoppas p.g.a oljeindustrin, bilindustrin eller andra som skulle förlora på att den släpptes fram.

Patent som omöjliggör att alla kan ta del av nya upptäckter. Det går o ta patent på mycket. Som träd t.ex. Man kan ta patent på en viss substans man kan utvinna ur ett träd o sen se till att ingen annan får utvinna det.

Produkter som tillverkas för att skapa ett behov, för att tjäna pengar på, istället för att skapa produkter utifrån de behov som finns.

Produkter som tillverkas för att gå sönder, så nya produkter köps, istället för att tillverka hållbarare produkter.

Där kriminalitet och fattigdom hör ihop.

Jag skrev en bok år 2004 om att avskaffa pengar. Jag inser idag att det blir svårt inom den närmaste tiden, därför att tänket är så etablerat. Normerna är svåra att ändra. Och för att avskaffa pengar så måste man ändra tänket också. fördet första jag får höra när jag har sagt det till någon är. Jamen ska vi ersätta det med byteshandel eller? Så djupt inrotade är normerna , ramverket att det inte ens går att tänka utanför.

En kille som heter roland mollbrandt har skrivit om ämnet här



Vi måste skapa en värld för varandra, inte för kapitalet.

En värld där inte brist på pengar ska begränsa ambitioner och livskvalitet.

Behöver man avskaffa pengar för att göra det? jag hoppas inte.
Men kanske måste vi.

1 kommentar:

  1. Hej Jerry

    Klart som korvspad.

    Det mest sjuka med allt detta är att ingen ifrågasätter pengars existens. Stålar har förvandlats till en naturlag.

    Alla diskussioner om viktiga umbäranden till svaga i samhället slutar alltid med att det är brist på resurser/pengar. Och plötsligt så är saken överspelad.

    Ha det
    Mats

    SvaraRadera